Az STC ma és három év múlva!

MI JELLEMZI MA AZ STC-T?
Tökéletesen igaz a mondás “kis pénz, kis foci” ! 🙂

A futball egy nagyon kiszámítható sport és üzlet az egész világon. Pontosan meg lehet mondani, hogy adott befektetett összegből meddig lehet eljutni. Melyik bajnokságban a tabella melyik fokára lehet odakerülni.

Költségvetés tekintetében még a megyei első osztállyal sem tudunk versenyezni. Szóval egyenlőre ez egy megszállott csapat szenvedélyből fakadó hobbijának tekinthető –  az eredményeket is ennek tükrében kell figyelni és reálisan látni.

Ha az STC éves költségvetését nézem, akkor még a magyar elsőosztályhoz képest is a kerekítési hiba kategóriába tartozik. Jelen pillanatban ez gyakorlatilag hobbi mindenkinek, mert vagy teljesen ingyen vagy nagyon jelképes összegért dolgozik, beleértve a focistáinkat is. Gondoljunk csak bele, hogy amikor munka után általában az ember fáradtan hazamegy, lepihen és vacsorázik, nekünk akkor kezdődik a második műszak. Mindezt önszorgalomból, lelkesedésből, sportszeretetből a közösségért.

Munkatársainknak és focistáinknak eleget kell tenni a munkahelyükön, hogy pénzt keressenek és ha marad idő / energia, akkor következik az STC. A családról nem is beszélve. Erős kötelék megléte kell a párok között, hogy tolerálják azt az időt, amit az STC-vel töltünk. Mivel a klubnál gyakorlatilag senki sem ebből él, így ez értelemszerűen megnehezíti a felkészülést a napi ügymenetet és sajnos a számonkérhetőséget is.

De hogy egy nagyon konkrét példával szemléltessem az eddigi üzemelést, akkor Kovács Gabi személye és eddig munkássága szerintem jól szemléltet mindent. Ő volt egyszemélyben a mindenért is felelős, vagyis üzletember, gazdasági szakember, marketing manager, rendezvényszervező, kommunikációs szakember, szakmai vezető, játékosokat igazolt, mérkőzésekre járt, ha kellett pályát festett… 🙂 Hihetetlen! 🙂

Nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy ilyen feltételekkel, ilyen körülmények között lehet eredményt elérni, gazdálkodni és lehet tovább fejlődni.

Szerencsére mindez már a múlté., Ez a szakasz véget ért akkor, amikor idén nyáron néhány lelkes ember és / vagy szakember kezdte el segíteni Gabi munkáját a mindennapokban különböző területeken és közösen elkezdtük a klub működését újragondolni. Nagyon az elején vagyunk még mindennek, de jó az irány és sikerült összerakni egy tettre kész, lelkes csapatot, akik társadalmi munkában végzik a feladatukat. Ezt az induláskor nem is lehetett másképp, hiszen közel 1 millió Ft volt a club tartozása, mikor elkezdtük a munkát.

De az STC nem csak futballból áll. Mi a helyzet a kézilabdával és az ökölvívással?

Jogos a kérdés. Nehéz döntést kellett hoznunk ebben a tekintetben. Az alapvető gond az, hogy gyakorlatilag nincs a Clubnak bejelentett alkalmazottja jelenleg, és a pénz is kb. arra elegendő, hogy a rezsit kifizessük. Ennek tudatában azt kellett mérlegelnünk, hogy szétforgácsoljuk az időt, energiát és erőforrást, vagy egy területre fókuszálunk első körben és ott próbálunk minden rendelkezésre álló eszközzel eredményt elérni, bízva abba, hogy ez másoknak is tetszeni fog és így találunk szponzorokat a további fejlődéshez. Mi az utóbbit választottuk, mert ebben hittünk. Ha mind a három szakágba belekapunk, akkor semmi észrevehetőt nem tudtunk volna felmutatni.

HOGY NÉZ KI AZ STC FEJLŐDÉSI / FEJLESZTÉSI FOLYAMATA A TERVEK SZERINT?

2020 / 21

Ez az első év a rendrakásról, egy működő szervezet felépítésének megalapozásáról és a bizalomépítésről szól. Ha nincs bizalom, akkor nincs szurkoló és nincs támogató sem. 2020 nyár végén kezdtük meg az aktív munkát és úgy terveztük, hogy az első évünk rá fog menni arra, hogy a Club-ot átvilágítsuk, kilistázzuk a hibákat és hiányosságokat, majd kijavítsunk mindent, amit csak tudunk.

2021 / 22

Reményeink szerint elbúcsúzunk a korona vírustól! Szeretnénk egy stabil megyei első osztályú futball csapatot és a hozzá tartozó – már fizetésért dolgozó – 3-4 fős háttér stábot összerakni egy profitorientált gazdasági társaság keretein belül.

A kibővült stábbal a kézilabda és az ökölvivás marketingjén és kommunikációján is elkezdünk dolgozni.

Bízunk benne, hogy 1 év távlatában az új terveinket szintén egy boresten bemutatva már nagyobb lesz a bizalom a támogató kör részéről is és a szponzorációnak köszönhetően még gyorsabban tudunk fejlődni és játékos állományt fejleszteni.

2022 / 23

Tovább erősödünk és fejlődünk. Megcélozzuk és elkezdünk felkészülni a NB3-as szereplésre. Úgy gondolom, hogy Sárospatak futball csapatának reálisan az NB3-as bajnokságban illene szerepelni, amiből számos előnyünk származna.

2023 / 24 vagy 2024 / 25

NB3-as felnőtt futball csapat, NB2-es felnőtt kézilabda csapat és a már megszokott sikeres ökölvívás. Stabil és motivált szervezet, már-már profi munkakörülmények és szenzációs családbarát rendezvények minden mérkőzésen.

HOGYAN ILLESZKEDIK A SPORT A VÁROS MÁRKAKONCEPCIÓJÁBA? 

Nagyon egyszerűen, csak követni kell a márkakoncepció vezérfonalát. Az insight-nak, a belső mozgatórugónak, a törődést választottuk. Nem véletlenül. Ahhoz, hogy valami sikeres / népszerű legyen le kell ülni, ki kell találni és meg kell tervezni.

Ha mindennel megvagyunk, akkor kell hozzá egy csapat, aki megvalósítja. Úgy gondolom ez sikerült. Rengeteg éjszaka és hajnal ment már el rá és megy el a mai napig, hogy kitaláljuk a hogyant és az esetleg felmerülő hibákat javítsuk. Múlt héten például már elkezdtük a 2021-es év tervezését.

HOGYAN VALÓSULT, VALÓSUL MEG AZ STC-NÉL?

Azt gondolom, nagyon sokrétűen és látványosan a törődés különböző aspektusait felsorakoztatva.

Törődünk egymással, motiváljuk egymást.

Kell hozzá egy, a szó jó értelmében “őrült” Club igazgató és hasonlóan őrült, elszánt emberek, mint  jómagam is. Mondanom sem kell, hogy kitűnően tudunk együtt dolgozni és remélem minden szegmens esetében ezt fogom majd tapasztalni a közös munka során.

Ide kell soroljam, mármint az őrültek közé, a Baráti Kör életrehívóit is, Koleszár Petit és Somosi Lacit, akik szívvel-lélekkel azon vannak, hogy támogassák a csapatot.

Törődünk a környezetünkkel, hogy szurkolóinknak, játékosainknak és a hobbi sportolóknak is megteremtsük a lehetőségeinkhez mért legjobb feltételeket, legélvezhetőbb környezetet.

Ennek érdekében szerveztünk egy ‘tegyük rendbe’ napot és önkéntesekkel együtt megkezdtük a munkát:

  • rendbe tettük a székház épületének alsó szintjét, kidobtunk mindent ami nem kell, feltettük az összes ereklyét a falra és a polcokra, festettünk, dekoráltunk.
  • rendbe tettük a sporttelepet, kerítést javítottunk, szétvágtunk egy veszélyesnek ítélt régi tárolót és elszállítottuk a darabjait, rögzítettük a székeket, eltakarítottuk a lomokat.
  • tettük mindezt tomboló zene, közös főzés és iszogatás kíséretében.

Törődünk a vendégeinkkel

Leültünk és kitaláltuk a rendezvényt és megfogalmaztuk, hogy kiket szeretnénk vendégül látni. Sárospatak márkakoncepciójának legfőbb célközönsége a család. Jelen esetben is arra törekedtünk, hogy a családokat szólítsuk meg.. Ezért van a sok-sok gyerekjáték, a büfé, a zene.  Az volt a cél, hogy a családok eljöjjenek a rendezvényre és érezzék jól magukat. A gyerekek játszanak, az anyukák végre kimozdulnak és felnőtt emberekkel, a “sorstársaikkal” beszélgetnek, az apukák pedig kiengedik a gőzt a pálya szélén, söröznek és beszélgetnek egy jót a barátokkal. Egy közösségi eseményt szerettünk volna, ahol a csapat szereplése igazából másodlagos. Ugyanúgy, mint pl. az angol 4. osztályban. Minimum ennyi mindenkinek jár.

Jó látni, hogy működik és szeretik az emberek ezt az elképzelést. Úgy is fogalmazhatok talán, hogy szükségük van rá. A gyerek jó levegőn van és új barátokat szerez, az anyuka beszélgethet, mert a gyerek játszik a barátokkal, az apuka meg a pálya szélén szórakozik. Mindenki megtalálja a helyét és mindezt úgy, hogy a család együtt van.

Törődünk a megjelenésünkkel

Kialakítottuk az STC Sárospatak-brandbe illesztett új arculatát.

  • Terveztünk egy logót és felfrissítettük a címert.
  • Terveztünk névjegykártyát, levélpapírt, plakátot.
  • Plasztikkártya bérletet készítettünk.
  • Ajándéktárgyakat terveztünk, hogy ezzel is támogatható legyen a Club.
  • Elkészítettünk egy szponzorációs kiajánlót, ami még az NB1-ben sincs.

Törődünk a kommunikációnkkal:

  • Tudatos kommunikáció a facebookon és a weboldalon.
  • Jó minőségű PR kapcsolattartás az Észak-magyarországgal.
  • Ifi játékosaink önnállóan vezetik az instagram oldalukat.
  • Fotózunk és filmezünk minden meccsen, alapvetően szeretnénk, ha a csapból is az STC folyna.

Törődünk másokkal is:

  • Ajándékot viszünk minden idegenbeli meccsre az adott csapat rászoruló játékosának.
  • Kinőtted, meguntad?- program, melyben használt ruhákat, cipőket és sporteszközöket gyűjtünk és juttatunk el a rászorulóknak.
  • Minden hazai mérkőzés után vacsorával várjuk a vendég csapat minden tagját.

Törődünk a szurkolóinkkal:

  • Felvettük a kapcsolatot a vezérszurkolóinkkal, támogatjuk őket, amiben csak tudjuk.
  • Levágtuk a pályára benyúló, látványt zavaró ágakat.
  • Minden meccsen büfét üzemeltetünk.
  • Speaker, zene és DJ is van a rendezvényeken.
  • Gyerekprogramokat is szervezünk.

SZAKMA vs. MARKETING – hogyan viszonyul egymáshoz a kettő?

Egyenlőre a marketing lényegesen előrébb tart mint a szakma, de ez így van rendben, hiszen a marketing az NB1-ből jött, a csapat pedig a megyei másodosztályból. Idő kell, mire összeérnek a teljesítmények. Úgy gondolom, ha a marketing jól végzi a munkáját, akkor egy szerethető produkció születik minden hazai mérkőzésen, ahol az emberek jól érzik magukat. Ha kitartóan és szenvedéllyel mindig szerethető produkciót nyújtunk és ezt megfelelően jó minőségben kommunikáljuk, akkor az emberek és a vállalkozások elhiszik, hogy mi nem adjuk fel és érdemes támogatni a munkásságunkat. A kitartásra jó példa a következő történet az életemből: Meséltem otthon az egyik éjszakai műszak után, hogy milyen típusú és mennyiségű nehézséggel küzdünk, és hogy sokszor kilátástalannak látjuk a helyzetet Janival. Mire a feleségem egyetértően bólogatott, és megkérdezte: ”akkor elengeditek a témát”? Mire én: “Neeem, még jobban fogjuk csinálni! “

Soha nem adtam fel semmit! Amihez hozzá fogtam, azt végig csináltam és sikerre vittem. Belicza Jani is pont ilyen ember. Mindketten végig csinálnánk egyedül is, de így hogy ketten  egy csapatban vagyunk, garantáltan végig csináljuk és sikerre visszük az STC-t. Ha jönnek a támogatások, akkor tudunk új játékosokat igazolni, tudunk erősíteni és jönnek majd a szakmai eredmények is. Ez az év az alapok megteremtéséről szól, mert van mit rendbe tenni. Ahogy azt már korábban is említettem kis pénz, kis foci.

MIK AZ EDDIGI TAPASZTALATOK, MI A HOZADÉKA AZ EDDIGI MUNKÁNAK?

Csak felsorolás szintjén:

  • Annyi támogatói bérletet adtunk el, mint amennyi az átlag nézőszám volt az előző bajnokságban.
  • Az átlag nézőszám ötszörösére nőtt. 4-500 fő / hazai mérkőzés úgy hogy a csapatnak még nincs pontja.
  • Személyes gratulációk és felajánlások tömkelege, pl. a Magyar Marketing Szövetség sport marketingjéért felelős elnöke személyesen gratulált nekünk.
  • Regionális sajtóérdeklődés van irányunkba.
  • 7 év után újra bizalmat szavazott nekünk az STC Baráti Kör és megkezdte munkásságát.
  • Van újra szervezett szurkolás és még Kisvárdáról is jönnek szurkolni a csapatnak.
  • Több alkalommal találkoztunk olyan anyagokkal, amelyekből az derül ki, hogy más csapatok is figyelnek minket és ellesnek jó példákat tőlünk, amit aztán ők is alkalmaznak.
  • Több vendég csapattól hallottuk már, hogy NB1-es körülmények között fogadjuk őket.
  • Tapasztaljuk az embereken a szemléletváltást. Többen, akik eddig hitetlenek voltak és sok esetben még szidtak is minket, most mellénk álltak és még támogatásokat is felajánlanak.
  • Úgy gondolom, hogy a megkezdett munkánk eredménye és elismerése az is, hogy az Önkormányzat újabb támogatást adott a Végardó Fürdő szponzorációval.

Összességében nagyon boldog vagyok, mert azt látom, hogy amit megálmodtunk, megterveztünk, működik. Formálódnak és lelkesednek az emberek. Várják a következő rendezvényt, az új híreket és érdeklődőek, segítőkészek. Jól érzik magukat.

Nem véletlen, hogy pont ez Sárospatak szlogenje is, mely az insight-ból fakad. Mert jó itt…! És ez tényleg csak rajtunk múlik, rajtunk Sárospatakiakon! Remélem, így, működés közben, ezen a példán keresztül mindenkinek látható és érthető a márkakoncepció logikája is. Ha törődünk mindennel és mindenkivel, akkor jó lesz itt!

HOGY NÉZ KI A KÖVETKEZŐ IDŐSZAK, MIK A FELADATOK, KIHÍVÁSOK?

A kérdésre ismét felsorolással  válaszolok.

  • Mindenki végzi a munkáját ugyanolyan lelkesedéssel mint eddig. Minden szolgáltatás marad változatlan a pálya mellett és reméljük hogy hogy a hétvégén megszerezzük az első pontunkat is.
  • Az időjárás sajnos romlani fog a tél közeledtével az biztos, de erre készülve a büfében nem csak hideg sör lesz, hanem forralt bor és forró tea is a gyerekeknek. A hazai mérkőzések programjait tekintve az időjárás az egyetlen befolyásoló tényező. Jégesőben nyilván nem fognak a gyerekek tollaslabdázni és az anyukák mellettük beszélgetni.
  • Költségvetést tervezünk.
  • Tovább tisztítjuk az egyesület gazdálkodását, ezért egy Kft. előkészítésén is dolgozunk, ami felel majd a jövőben az STC gazdálkodásáért. Ez már gyakorlatilag minden olyan klubnál így van, aki komolyan veszi a munkáját és teljesítményét. Ide folynak be terv szerint a szponzorációs bevételek, jegy- és bérletbevétel. A Kft. üzemelteti a büfét, szerződéseket köt és felel a kiadások optimalizálásáért is.
  • Az átigazolási szezonban megpróbáljuk erősíteni a játékos állományunkat.
  • Támogatókat és szponzorokat keresünk és töltjük a TAO keretet is.
  • Folyamatosan írjuk észrevételeinket, és adott esetben javítjuk a hibáinkat.
Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük